در این نوشتار، داده های چند ساله برای تتبع رشد نگرش عمومی نسبت به دموکراسی، فساد (مالی) و عدم تحمل ارائه خواهد شد.

عدم تحمل در این سؤال مطرح می شود که آیا یک مسلمان (یا غیر مسلمان) زمانی که غیر مسلمان (یا مسلمان) به انجام اعمال عبادی می پردازد و یا به عنوان مسؤول دولت در سطوح مختلف انتخاب می شود، اعتراض می کند یا خیر؟ در این مورد، عدم تحمل به دو بعد فرهنگی مذهبی و سیاسی، طبقه بندی می شود.

در این نوشتار، داده های چند ساله برای تتبع رشد نگرش عمومی نسبت به دموکراسی، فساد (مالی) و عدم تحمل ارائه خواهد شد. برای بررسی روند دموکراسی، داده های نظرسنجی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می گیرد. در روند فساد، از داده های نظرسنجی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ استفاده می شود. و در روند عدم تحمل و نابسامانی زندگی مذهبی از داده های نظرسنجی سال های ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۸ بهره برداری می گردد.

مخاطبان نظرسنجی عبارت بودند از همه شهروندان اندونزی که حق رای دادن در انتخابات را دارند، یعنی کسانی که سن آنها ۱۷ سال یا بیشتر هستند یا زمانی که این نظرسنجی انجام شد، متزوج بودند.

آخرین نظرسنجی در آگوست ۲۰۱۸ با نمونه از ۱۵۲۰ نفر از پاسخ دهندگان که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، صورت پذیرفت. بر اساس این نمونه، برآورد شده است که حاشیه خطا به حدود ۲.۶ درصد در سطح اطمینان ۹۵ درصد رسید.

پشتیبانی از نظام دموکراتیک:

آیا شما با این قضیه: در مقایسه با سایر اشکال حکومت (سلطنتی، امپراتوری، حکومت استبدادی)، دموکراسی بهترین شکل حکومتداری برای یک کشور مثل اندونزی است، بسیار موافق اید، موافق اید، مخالف اید، بسیار مخالف اید؟

شهروندان آزاد هستند از دین یا باور خاص پیروی کنند:

آیا شما با این قضیه: هر شهروند آزاد است که طبق فکر و آگاهی خود از دین یا باور خاص پیروی کند، به شدت موافق اید، موافق اید، مخالف اید، به شدت مخالف اید؟

(عدم) تحمل مسلمانان نسبت به غیر مسلمانان (ویژه پاسخ دهندگان مسلمان) در انجام و برگزاری رویداد های مذهبی:

آیا شما: زمانی که غیر مسلمان مراسم دینی و عبادی در نزدیکی منطقه خود می دهند و برگزار می کنند، معترض هستید یا نیستید؟

(پایه: پاسخ دهندگان مسلمان)

زمانی که غیر مسلمانان، اماکن عبادت را می سازند:

اگر غیر مسلمانان محل عبادت را در اینجا می سازند، آیا معترض هستید یا نیستید؟ (پایه: پاسخ دهندگان مسلمان)

زمانی که غیر مسلمانان استاندار، فرماندار یا شهردار می شوند:

اگر غیر مسلمانان، استاندار، فرماندار یا شهردار می شوند، آیا معترض هستید یا نیستید؟ (پایه: پاسخ دهندگان مسلمان)

زمانی که غیرمسلمان رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور می شوند:

اگر غیر مسلمان رئیس جمهور / معاون رئیس جمهور می شوند، آیا معترض هستید یا نیستید؟ (پایه: پاسخ دهندگان مسلمان)

روند عدم تحمل فرهنگی مذهبی (درصد):

اگر غیر مسلمانان مراسم مذهبی در منطقه اطراف انجام دهند، غیر مسلمانان مکان های عبادت را در اطراف اینجا می سازند، آیا معترض هستید یا نیستید؟ (پایه: پاسخ دهندگان مسلمان)

روند عدم تحمل سیاسی:

اگر غیر مسلمانان ... می شوند، آیا معترض هستید یا نیستید؟ (پایه: پاسخ دهندگان مسلمان)

یافته ها

عدم تحمل گروه های مسلمان به غیر مسلمانان، به ویژه در سیاست، بسیار بالا است. اکثریت مسلمانان اگر غیرمسلمانان مسؤولان حکومت (فرماندار یا شهردار، استاندار، معاون رئیس جمهور و یا رئیس جمهور) شوند، معترض هستند. آنها همچنین به طور کلی معترض هستند اگر غیر مسلمانان اماکن عبادت را در اطراف مناطق خود بسازند. پایین ترین عدم تحمل زمانی است که غیر مسلمانان فعالیت های مذهبی خود را در اطراف منطقه آنها انجام دهند.

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ عدم تحمل فرهنگی مذهبی کاهش یافت و در سال ۲۰۱۸ هنوز رو به رکود است. در حالی که عدم تحمل در سیاست در سه سال (۲۰۱۶-۲۰۱۸) افزایش یافته است

نتیجه گیری

به عنوان یک سیستم حکومتی و اعتقاد با ارزش آزادی در انجام فرایض دینی، دموکراسی مورد حمایت اکثریت شهروندان قرار دارد. رضایت از دموکراسی در سه سال گذشته نیز رو به افزایش است.

با این حال، بر اساس گزارش بنیاد رتبه بندی دموکراسی، دموکراسی در اندونزی در بیست سال پس از دوران اصلاحات کاهش یافت که با دو مشکل عمده، یعنی فساد (مالی) و عدم تحمل مشخص شده است.

در مورد عدم تحمل جوامع مذهبی، مسلمانان نسبت به غیر مسلمانان، به خصوص در امور سیاسی، موضع عدم تحمل را نشان داده اند. در سه سال گذشته، عدم تحمل شهروندان در سیاست همچنان افزایش یافته است. مسلمانان زمانی که غیرمسلمانان در سطوح مختلف به رهبران دولتی تبدیل شوند، معترض هستند.

در حالی که عدم تحمل در بعد فرهنگی مذهبی از سال ۲۰۱۰ کاهش یافته است و اکنون روند رکود را نشان می دهد. حدود نیمی از مسلمانان امروز زمانی که غیر مسلمانان به ساخت عبادتگاه ها در اطراف آنها می پردازند، معترض می شوند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که تا کنون، دموکراسی بیشتر در زمینه روابط بین ادیان در اندونزی قابل درک است. شهروندان طرفدار دموکراسی تمایل بیشتری به تحمل را نسبت به ضد دموکراتیک دارند. با این حال، دموکراسی هنوز به عنوان بخشی از حکومتداری و روابط مدیریت منابع که از اطاعت به قانون، پاسخگویی و برابری حمایت می کنند، تلقی نشده است.

برای ترویج دموکراسی، آموزش و پرورش نقش کلیدی بازی می کند. شهروندان تحصیل کرده تمایل بیشتری به تحمل نسبت به افراد تحصیل نکرده را دارند.

منبع: بنیاد نظرسنجی اندونزی (Lembaga Survei Indonesia)

http://www.lsi.or.id/riset/۴۴۱/rilis-lsi-dan-seminar-ekstremisme-keagamaan

https://www.ahlulbaitindonesia.or.id/berita/index.php/s۱۳-berita/menakar-tingkat-intoleransi-politik-dan-agama-berdasar-survei-lsi/

کد خبر 3442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =